Wiadomości

  • 6 stycznia 2023
  • wyświetleń: 2121

Premiera nowego spektaklu w Teatrze Polskim

Repertuar klasyczny wraca na deski Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. To za sprawą Skąpca Moliera w reżyserii Pawła Aignera. Premiera spektaklu jest zaplanowana na sobotę 7 stycznia.

Skąpiec w Teatrze Polskim
Skąpiec w Teatrze Polskim · fot. Teatr Polski w Bielsku-Białej


- Wystawienie Skąpca to naturalna konsekwencja tego, że Teatr Polski - mierząc się i z komedią, i z eksperymentem, i z musicalem - przygląda się również temu, co na przestrzeni lat dzieje się z repertuarem klasycznym. Molier to jest nazwisko, które narzuca się tak samo, jak Szekspir, Czechow czy inni wielcy pisarze-dramaturdzy. Przyszła więc kolej na Moliera właśnie. A że Paweł Aigner dla mnie stanowi gwarancję - kolokwialnie mówiąc - dobrego wykonu z moim zespołem - to zaprosiłem go do realizacji tego tytułu - tłumaczył premierowy tytuł dyrektor Teatru Polskiego Witold Mazurkiewicz.

Skąpiec to zdaniem jego adaptatorów w TP opowieść o rodzinie, którą główny bohater - Harpagon doprowadza do kompletnego rozbicia. Jest tu wiele wściekłości, ekstremalnych napięć, bójek. Twórcy, z reżyserem Pawłem Aignerem na czele, użyli całej materii teatralnej, aby wydobyć sens piekła domowego.

Przedstawienie nie zaskoczy miłośników klasycznego podejścia do tematu, jednak całość jest zgrabnie połączona z reżyserską wizją, co podkreślał Witold Mazurkiewicz. Dyrektor zauważył także, że bieg sztuki znacznie przyspieszył i jest bardzo skondensowany.

Zabiegi te podczas konferencji prasowej tłumaczył reżyser Paweł Aigner.

- Kiedy po latach znów przeczytałem Skąpca w tłumaczeniu Tadeusza Boya-Żeleńskiego, które ma fantastyczny rytm i pięknie momenty, to postanowiłem jednak wrócić do oryginału i niektóre elementy doprecyzować. Nadal korzystałem z Boya, ale niektóre frazy skróciłem, zastosowałem pewne zabiegi wynikające z ducha epoki. Więcej jest dialogów symetrycznych, nakładania się dźwięków, to takie elementy sprzed kilku wieków z finałów operowych, które dają wrażenie ogólnego chaosu - mówił reżyser.

Zdaniem Pawła Aignera, Skąpiec to jedna ze wspanialszych sztuk Moliera, która pomimo sędziwego wieku nie traci. Jest bardzo ostra, wyrafinowana jeżeli chodzi o relacje między bohaterami, o destrukcję, którą wprowadza główny bohater.

- To wyzwanie dla aktora, którego mamy w roli głównej - Harpagona gra Rafał Sawicki i to też z myślą o jego talencie podjąłem się tego zadania - skwitował reżyser.

Wszystkiego dopełnia scenografia Magdaleny Gajewskiej, kostiumy Zofii de Ines i muzyka Piotra Klimka.

- W samym Skąpcu muzyka jako taka się nie pojawia, ani jako rekwizyt, ani jako temat - mówił kompozytor.

- Natomiast w teatrze Pawła Aignera jest coś takiego, że bardzo wiele rzeczy, informacji, energii opartych jest o rytmy i zmiany tempa - siłą rzeczy to jest element czysto muzyczny. Pracując z Pawłem, niejednokrotnie czuję się bardziej jak drugi scenograf, który musi zbudować elementy opowieści niejako podążające za tekstem. Stąd w naszym Skąpcu jest bardzo dużo wejść muzycznych, ale również tego, co nazywamy audiosferą spektaklu, czyli współpracy pomiędzy warstwą tekstową, wizualną i tą muzyką, którą rozumiemy bardzo klasycznie. Chcąc pokazać chaos, o którym mówił reżyser, używamy narzędzi, które znamy wręcz nawet z kreskówek - dodał Piotr Klimek.

Twórcy:

  • autor - Molier
  • przekład - Tadeusz Boy-Żeleński
  • adaptacja, opracowanie, reżyseria - Paweł Aigner
  • scenografia - Magdalena Gajewska
  • kostiumy - Zofia de Ines
  • muzyka - Piotr Klimek
  • asystent reżysera - Grzegorz Margas
  • inspicjentka - Halina Mieszczak


Obsada:

  • Harpagon - Rafał Sawicki
  • Walery, syn Anzelma - Michał Czaderna
  • Eliza, córka Harpagona - Weronika Lesiak
  • Kleant, syn Harpagona - Mateusz Wojtasiński
  • Marianna, córka Anzelma - Oriana Soika
  • Anzelm - Adam Myrczek
  • Frozyna, pośredniczka - Barbara Guzińska
  • Simon faktor - Grzegorz Sikora
  • Jakub, kucharz i woźnica - Sławomir Miska
  • Strzałka, służący Kleanta - Grzegorz Margas
  • pani Claude, gospodyni Harpagona - Jagoda Krzywicka
  • Ździebełko, służący Harpagona - Maciej Kulig
  • komisarz - Tomasz Lorek
  • ksiądz proboszcz - Eugeniusz Jachym
  • ministrant - Aleksander Pestyk

ar / bielsko.info

źródło: UM Bielsko-Biała

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Teatr Polski" podaj

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielsko.info zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

Teatr Polski

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Teatr Polski" podaj