Wiadomości

  • 18 marca 2022
  • wyświetleń: 2077

"Potencja - Teoria humoralna: Quattro stagioni" w Galerii BWA

Za nami:

Od 18 marca do 24 kwietnia w Galerii Bielskiej BWA będzie można oglądać wystawę "Potencja - Teoria humoralna: Quattro stagioni ". Oprowadzanie kuratorskie z udziałem artystów odbędzie się 18 marca o godz. 17.00, z kolei wernisaż wystawy - o godzinie 18.00. W sobotę, 19 marca odbędzie się pokaz filmu "Sonda" - katastroficzno-religijnego paradokumentu w reż. grupy Potencja, a także brawurowej opowieści o nadchodzącej katastrofie.

Karolina jabłońska
Obraz "Jedzenie Piwonii" · fot. Karolina jabłońska


Wspólna wystawa grupy Potencja, czyli trojga malarzy, którzy spotkali się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych: Karoliny Jabłońskiej, Tomasza Kręcickiego i Cyryla Polaczka. Grupa wielokrotnie była wskazywana jako „najbardziej obiecująca formacja malarska ostatnich lat”. Potencja to także przestrzeń współpracy z innymi osobami artystycznymi. Potencja to wydawca art-zina „Łałok”, platforma projektów kuratorskich, grupa wsparcia, a okazjonalnie również zespół filmowy.

Tytułowa teoria humoralna to protonaukowy koncept medyczny, zgodnie z którym ciałem i duszą człowieka rządzą cztery ustrojowe płyny: krew, żółć, flegma oraz czarna żółć. Quattro stagioni to tytuł znanego cyklu koncertów skrzypcowych a także nazwa alegorycznej, wieloskładnikowej pizzy reprezentującej koło czasu biegnącego cyklicznie zgodnie z rytmem czterech pór roku.'

Potencja, fot. Solo Show
Potencja · fot. Solo Show


Stając przed dylematem: wszystko albo nic, Potencja skłania się raczej ku wszystkiemu. Nie da się namalować wszystkiego. Co nie znaczy, że nie warto próbować. Artyści Potencji malują więc obrazy figuratywne i takie, które dochodzą do granic abstrakcji. Obrazy wzięte z życia i wzięte ze snów. Alegoryczne i bezpośrednie. Konceptualne i autoekspresyjne. Odwołujące się do języka kina oraz fotografii i takie, które przemawiają językiem czystego malarstwa. Przesadne i oszczędne. Autentycznie zabawne i w gruncie rzeczy dość mroczne. Obrazy na temat ziemniaków, oczu, paznokci, wypadków, filmów, jedzenia, światła i wielu innych rzeczy - a także takie, których tematem jest sam obraz. Potencja nie darmo nazywa się Potencją - malarstwo jest dla trójki artystów polem nieskończonych możliwości, z których większość się nie spełni, ale każda spełnić się może.

Teoria humoralna, choć jest córką medycyny, to pozostaje jednocześnie alegorią bardzo obrazową - i bardzo malarską. Cztery płyny ciała: krew, żółć, flegma i czarna żółć są jak farby. Są także jak afekty, które w malarstwie wyrażane są za pomocą farb, bo barwne ciecze z teorii humoralnej odpowiadają czterem podstawowym temperamentom: sangwinicznemu, cholerycznemu, flegmatycznemu i melancholicznemu. Charaktery znajdują odbicie w czterech żywiołach. A także w czterech okresach życia człowieka, od dzieciństwa, przez młodość i dojrzałość, aż po starość. I, rzecz jasna w czterech porach roku.

"Potencja - Teoria humoralna: Quattro stagioni" w Galerii BWA
"Potencja - Teoria humoralna: Quattro stagioni" w Galerii BWA · fot. Galeria Bielska BWA


Na wystawie w Galerii Bielskiej BWA Potencja wprowadza do gry dwie dodatkowe alegorie, pomocne zarówno w organizacji prac na wystawie, jak i w roli kluczy do ich odczytania. Pierwszą jest pizza, bodaj najbardziej malarskie danie kuchni europejskiej. Istnieje w nim wyraźny podział na podobrazie ciasta oraz warstwę malarską, na którą składają się ingrediencje wymieszane w wielobarwną, abstrakcyjną kompozycję. W wersji quattro stagioni, każda z ćwiartek pizzy zakomponowana jest inaczej i poświęcona innej porze roku. W ten sposób tondo pizzy staje się obrazową alegorią czasu: zegarem i kalendarzem jednocześnie.

Drugą alegorią wprowadzoną na scenę wystawy jest stół. Zgodnie z humoralną zasadą czwórpodziału, wspiera się on na czterech nogach i służy jako alegoria pejzażu. Ów pejzaż to krajobraz po uczcie; stół jest zastawiony daniami z menu twórczości Potencji. W tym menu znajdują się między innymi filmy, wydawnictwa i artefakty powstałe w ramach interdyscyplinarnych działań grupy - a także książka „Potencja. Słownik symboli”, która powstała z chęci skatalogowania motywów, wątków i wspólnych tematów trojga artystów. Projekt graficzny „Słownika” wykonała Kaja Gliwa, treść wymyślonych przez nich haseł napisał Łukasz Zawada, a ich ilustracjami są reprodukcje obrazów, rysunków, obiektów, plakatów, zdjęć i kadrów z filmów Potencji.

Kuratorem wystawy jest Stach Szabłowski.

Finisaż / Pizza party - piątek, 22 kwietnia, godz. 18.00

mp / bielsko.info

źródło: Galeria Bielska BWA

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "BWA" podaj

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielsko.info zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

BWA

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "BWA" podaj