Rozrywka

  • 31 października 2014
  • 23 listopada 2014
  • wyświetleń: 4243

12. Jazzowa Jesień - wideo

W Bielsku-Białej zakończyło się wielkie święto jazzu. Tegoroczna, dwunasta edycja międzynarodowego festiwalu "Jazzowa Jesień" tradycyjnie odbyła się pod dyrekcją artystyczną Tomasza Stańko.

Festiwal Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej wykracza poza jazz. W tym roku, pod hasłem "Nowe Wymiary", na festiwalu wystąpili muzycy, którzy w swoich poszukiwaniach sięgnęli do wspomnień, wyobrażeń, podróży, doświadczeń i przygód, które zainspirowały ich do podjęcia we własnej twórczości nowych motywów, eksploracji niepodejmowanych dotąd lub ledwie muskanych koncepcji i brzmień.

Z pewnością zaskoczył słuchaczy dyrektor festiwalu, który skromnie twierdził, że zaprezentuje znany już projekt i kilka nowych kompozycji. Tymczasem te nowe kompozycje już teraz zdradzają poważną zmianę, otwarcie nowego etapu w twórczości Tomasza Stańko jako kompozytora.

Swoim najnowszym albumem, Guitar In The Space Age, Bill Frisell sięgnął w przeszłość i eksploruje muzykę w epoce eksploracji kosmicznej. Na płycie można usłyszeć parę kompozycji gitarzysty, ale jego główny materiał stanowią utwory z lat 50. i 60., m.in. Charliego Christiana, The Byrds, The Beach Boys i innych, którzy w tym czasie byli główną inspiracją gitarzysty, wytyczając nowe kierunki rozwoju instrumentu. Bielski koncert (11 listopada) będzie jednym z pierwszych po premierze albumu, która zaplanowana jest na 6 października.



Drugi z gigantów tegorocznej Jesieni, Gary Burton, gościł już w Bielsku-Białej w 2009 roku, w duecie z Chickiem Corea. Tym razem, wirtuoz wibrafonu wystąpił z Gary Burton Quartet.



Nowym wymiarem w najnowszym projekcie Louisa Sclavisa jest element Irański. Ten wybitny francuski klarnecista powrócił na bielską scenę po dziewięciu latach z nowym projektem. Zgłębiając zagadnienia historii i tradycji migracji podjął wątek nomadycznej wyprawy na bliski wschód, jako wyobrażeniowej, muzycznej podróży: jak najdalej - oraz z powrotem do jazzu.



Saksofonista Mark Turner odwiedził festiwal po raz trzeci. Tym razem z repertuarem z najnowszego albumu Mark Turner Quartet, Lathe of Heaven, wydanego w sierpniu tego roku nakładem ECM. Zespół podejmuje motywy historii i narracji oraz ich mocy, która tkwi w tym, co niewypowiedziane. Turner przywołuje tu także bluesa jako wymiar sacrum, przypominając legendę Steve'a Wondera.

Tord Gustavsen jest jednym z najznakomitszych i najsłynniejszych norweskich pianistów. Najnowsza płyta jego kwartetu, Extended Circle to album, który oddaje kolejny etap przemiany i ewolucji Gustavsena jako kompozytora i instrumentalisty.



Na zakończenie głównej części festiwalu wystąpiły dwa bardzo różne projekty: awangardowy duet znakomitych włoskich instrumentalistów oraz nowojorski kwintet, który przedstawił swoje ujęcie klasyki jazzu.

Giovanni Guidi & Gianluca Petrella to przygodowy i wybuchowy duet fortepianu i puzonu, który sięga ekstremów: odległych brzmień pustynnych krain z jednego końca, a z drugiego: zakamarków przestrzeni wirtualnych, z ich własną, cyfrową akustyką.



Sound Prints, album Joe Lovano & Dave Douglas Quintet, to projekt zainspirowany kompozycjami Wayne'a Shortera, odpowiedź muzyków na jego Footprints. Splatają się w nim trzy unikalne trajektorie: inspiracja żywą legendą Shortera, silne osobowości Lovano i Douglasa oraz Joeya Barona a także świeżość wschodzących muzyków: Lindy Oh oraz Lawrence Fieldsa.

lik / bielsko.info

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielsko.info zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.